Art director Wim Delmée werkte bij Ogilvy & Mather in Amsterdam. Hij moest daar een cosmeticaprodukt promoten voor Pond's. Het was een bijzonder potje. Er zat een doorzichtige gel in, en binnen die gel zat een spiraal van witte creme. Het was een klein potje, ongeveer 5 centimeter hoog als je de dop meerekende. Maar het had wel iets moois. Dit potje moest op posters van 70 x 100 cm worden afgebeeld.

Nu is het lastig om iets dat eigenlijk zo klein is op deze schaal te laten zien. Je gaat alle foutjes mee uitvergroten. Luchtbelletjes en vervormingen in het glas die je bij gewoon bekijken niet eens opvallen zie op een foto ineens wel. Daarom werden dit soort foto's vaak nog bewerkt door een retoucheur. Die werkte alle oneffenheden weg met potlood, penseel en vaak ook met airbrush. Maar een retoucheur kostte ook geld. Wim en ik vonden het daarom beter om het geld dat eigenlijk voor de retoucheur gebruikt zou gaan worden te besteden aan een modelmaker: iemand die in staat is een grotere versie te maken van hetzelfde object. En dan helemaal zonder glasfouten. We vonden de modelmaker in Gerard Deibel. 

Gerard was een beetje een zonderlinge man. Hij bewoonde een klein huisje op een afgelegen plek middenin de Beemster. Hij maakte vaker objecten voor fotografen. Ik kende hem via mijn stage bij Hans Kroeskamp, in die tijd de onbetwiste koning van de stillevenfotografie. Deibel had voor hem onder andere de sets voor de campagne "Vaak is rond beter. Soms vierkant" van Bokma gemaakt. Ook de boterham die op alle verpakkingen van De Ruijter stond afgebeeld had hij gemaakt van kunststof. Zijn decorstukken waren altijd puntgaaf. Ik vroeg hem of hij het bewuste potje kon namaken met een hoogte van 25 centimeter. Hij zei dat het geen enkel probleem was maar dat het wat tijd zou kosten. Vier weken later ging ik bij hem kijken. Ik trof hem aan in zijn rommelige huisje waarin hijzelf alles wist te vinden. Midden in de kamer stond een werkbankje met daarop een grof stuk perspex. Hij zit er al in hoor! Ik hoef hem alleen maar uit te halen. Gevolgd door een bulderende lach. Om er aan toe te voegen: 'Let maar op jongen, hij wordt perfect'. 

Twee weken later belde hij me op om te zeggen dat ie klaar was en dat hij hem in mijn studio zou komen afleveren. Perfectie levert magie op. Toen hij het stuk uit de doos haalde moest ik het hem nageven: het was pure perfectie. Hij had een week lang zitten schuren aan het blok perspex, net zo lang dat het precies de juiste vorm van het potje had, inclusief de schroefdraad. Met steeds fijner schuurpapier en daarna afwerken door het ding te polijsten. Toen ik het ding in het door mij bedachte licht zette was het meteen helemaal af.Ik heb voor de definitieve foto eerst een opname gemaakt van de losse spiraal tegen een donkerblauwe achtergrond. Deze foto heb ik als een grote dia van 60x65 centimeter laten maken. Die dia werd als achtergrond gebruikt voor het maken van de uiteindelijke foto. Die foto staat op deze pagina weergegeven.


Ogilvy & Mather Amsterdam
Wim Delmée
1994
Sinar Norma
4x5"
Placeholder